Friday, February 25, 2011

Ingrid Ingfær med sitron (muffins)

Disse muffinsene har ingenting med diett å gjøre. De er bare sykt gode. Og siden kallenavnet til Ingrid er Ingrid Ingefær, og Ingefær ikke bare hjelper mot kvalme men er skikkelig skikkelig godt og en av mine favorittkrydder, så må jeg jo poste en ingefæroppskrift. Fordi Ingrid ikke kan spise den (sukker) så har jeg en oppskrift som heller ikke jeg egentlig kan spise (jeg har jo sitrusallergi).

Uansett.. her er oppskriften!

Ingredienser:
1-1,2 dl rensa fersk ingefær i kuber
1 stor sitron (eller saften av den)
1,5 dl sukker
- - -
knapt 7 dl hvetemel
3,5 dl sukker
2 ss bakepulver
2 ts natron
1/2 ts salt
1,5 dl usalta, mykt smør
2 store egg
3,5 dl yoghurt naturell

Begynn med å mikse sammen ingefær, sitronsaft og sukker med en stavmikser eller tilsvarende. Det skal bli en tykk pasta. Sitronskallet kan også få være med om du vil ha en fyldigere smak.

Sett ovnen på 190-200 grader.

Pisk smør og sukker til en lett krem, pisk inn egg og ingefærpastaen.

Rør inn en tredel av de tørre ingrediensene, deretter en tredel yoghurt. Bytt på å røre inn mel og yoghurt til alt er så vidt blanda inn i deigen.

Fordel deigen i 24 store muffinsformer og steik med en gang i ovnen, 15-20 minutter til de er gyldne og gjennomstekte.

Lag sitronglasur:2 ss sitronsaft
2,3 dl melis

Bland sammen til en tynn glasur. Mal varme muffins med glasuren slik at de suger opp den. Når muffinsene er kalde kan du glasere dem en gang til. Gult kakekrymmel med sitronsmak hører med!

No comments:

Post a Comment